Feymag Logo

07.18.2016

SEYFİ TEOMAN FİLMLERİ

SEYFİ TEOMAN FİLMLERİ

SEYFİ TEOMAN FİLMLERİ

1 Ocak 1977 tarihinde Kayseri’de doğdu. Boğaziçi Üniversitesi İktisat Bölümü’nü bitirdi. Polonya Ulusal Sinema Okulu Lodz’da film yönetmenliği eğitimi aldı. 2004 yılında çektiği kısa metraj ‘‘Apartman’’ filmi ulusal ve uluslararası pek çok festivalde gösterildi ve ödüller aldı. İlk uzun metraj filmi ‘‘Tatil Kitabı’’ 2008 yılında 58. Berlin Film Festivali’ne kabul edilen tek Türk yapımı film oldu. 2011 yılında Barış Bıçakçı’nın ‘‘Bizim Büyük Çaresizliğimiz’’ adlı romanından uyarladığı ve romanla aynı adı taşıyan filmi 61. Berlin Film Festivali’nin yarışma bölümüne seçildi. 16 Nisan 2012 akşamı 35. doğum gününde İstanbul’da motosikletle geçirdiği trafik kazasının ardından beyin kanaması teşhisi ile kaldırıldığı hastanede 8 Mayıs 2012 tarihinde yaşamını yitirdi.

APARTMAN KISA FİLMİ

Filmin biçeminde Teoman’ın karakteristiği haline getireceği yalın anlatım egemendir. Sabit kadrajlar, doğal ışık, durağan ritim Apartman’ın anlatı nitelikleridir. Filmin oyuncuları arasında Teoman’ın yakın arkadaşı olan ve bugünlerde adından sıkça söz ettiren Emin Alper de vardır.Apartman, metropol insanın açmazlarına yaklaşımıyla Teoman filmografisinde yetkin bir adım olarak durur. 

TATİL KİTABI FİLMİ

Film estetiği açısından bahsettiğimiz unsurların Tatil Kitabı’nın anlatısına yerleştiği görülür; müzik yoktur, kamera çoğu yerde sabit bir kadrajdan bakar, kesmeler arası zaman görece uzundur. Profesyonel oyuncuların yanı sıra amatör oyuncuların varlığı da görülür.Seyfi Teoman İlk uzun metrajlı filmi olan Tatil Kitabı Filminde gündüz ışığı çokça yer alır. Ayrıca görüntüyü yerleştirme, yani kamera sabit olarak çoğunlukla bulunup oyuncular görüntünün içerisinde yerleşmektedir

rutin ‘taşra yaşantısı’, yalın ve minimal bir şekilde seyirciye sunulmuştur. Ali’nin, sayesinde yaz sıkıntısını atlatacağına inandığı Tatil Kitabı’nı kaybetmesiyle gelişen olaylar ve rutin hikâye, seyircinin taşra ve şehir hayatı ayrımına odaklanmasını, baskıcı Türk aile yapısını irdelemesini ve yaşadığımız dönemde kendini gösteren iletişimsizliğin boyutunu fark etmesini sağlıyor.

BİZİM BÜYÜK ÇARESİZLİĞİMİZ

Barış Bıçakçı’nın aynı adlı filmidir.Filmin ritmindeki durağanlık, minimal anlatım ve atmosferi oluşturan tematik yapıyla uyumludur. Yönetmenin bu seçimleri artık onun üslubu haline gelmiştir. Teoman, romandan aldığı güçle çaresizliğin farklı biçimlerini dokunaklı bir dille anlatır. Bizim Büyük Çaresizliğimiz, hem bir edebi metin hem de sinemasal bir eser olarak sıradanlıktan uzak, dokunaklı bir yapıttır. Tıpkı Tatil Kitabı gibi övgüyle karşılanmış, çeşitli festivallerden ödüller almıştır.

‘’Öznel bir eleştiri olarak bireylere doğuştan itibaren atfettiğimiz özellikler vardır, mesela kız çocuklarına oyuncak bebek, erkek çocuklarına araba almak gibi. Aynı şekilde toplumsal cinsiyetçi bakış açımız kadınlara daha duygusal bir yapı atfedip samimi dostluklar kurulmasına izin verirken erkeklerin ikili ilişkilerin kadınlar gibi yakın olması cinsiyetçi bakış açımızdan dolayı anormal bakılmaktadır. O yüzden bu filmi izleyen her toplum öğrenilmiş kültür çerçevesinde bu iki arkadaşlık ilişkisini farklı değerlendirilebilir.’’ Sociologist Asuman Yılmaz

EDİTÖR: GÖKHAN ÖZER

 

Yorumlar